putera izman

hanya sekadar perkongsian

.

Kenali Selaput Dara Lebih Mendalam


Selaput Dara atau Dara itu adalah satu regangan daging nipis seperti bawang yang meregang di pintu masuk lubang faraj. Ia sukar dikenal pasti oleh mata kasar terutama oleh lelaki yang melihatnya buat pertama kali. Dara dianggap sebagai mahkota wanita semua bangsa di setiap zaman, hatta zaman moden dan zaman kemudian dari ini.

Sebagai lambang kesucian wanita, Dara juga dijaga dengan baik sebelum perkahwinan dan hanya diserahkan kepada suami yang tercinta untuk dipecahkan (dikoyakkan) dengan tusukan zakar semasa jimak malam pertama. Namun begitu tidaklah semua wanita dapat mempertahankan Dara.

Ia boleh terkoyak sama ada secara sengaja atau tidak sengaja apatah lagi jika telah melakukan hubungan jenis sebelum pernikahan. Suatu hal yang patut diketahui ialah bahawa Dara boleh juga terkoyak walaupun tanpa melakukan persetubuhan.

Istilah gadis atau Anak Dara atau Bikir sebenarnya bermaksud sebagai wanita yang belum berkahwin. Walaupun begitu lelaki tetap mempunyai sifat keegoan. Ada yang menolak wanita yang dikahwini apabila didapati bahawa pada malam pertama berjimak isterinya telah tiada dara.


Sifat ini amat ketara dalam masyarakat Melayu zaman dahulu. Pada malam pertama suami akan dibekalkan oleh ibu si isteri dengan kain putih atau sapu tangan putih. Semasa melakukan jimak buat petama kali, Dara akan terkoyak dan sedikit darah bayu akan keluar.


Darah ini akan dikesat dengan menggunakan kain tersebut. Pada keesokan harinya kain itu akan diserahkan kepada ibu isteri sebagai tanda bahawa kedua-dua suami isteri tiada bermasalah. Si suami mempunyai zakar yang cukup tegang untuk memecahkan Dara sementara si isteri telah dapat mempertahankan mahkota kesuciannya sehingga pada ketika itu.


Tanda tersebut amat membanggakan kedua belah keluarga pengantin. Pada masa sekarang adat ini tidak dipraktikan lagi. Banyak atau sedikitnya darah yang keluar bergantung kepada bentuk dara. Jika mazi isteri banyak maka darah bayu akan bercampur pula dengan mazi. Jika darah amat sedikit maka ia tidak dapat dilihat dengan jelas.


Mungkin Dara terkoyak sedikit sahaja dan dari itu darahnya juga sedikit. Besar kemungkinan suami telah memecahkan dara tetapi tidak sedar akan fenomena ini kerana tiada tanda khusus yang dapat dikenal dan kalau pun ada cuma dari segi kesakitan isteri.


Namun ia hanyalah sedikit dan sebentar dan akan hilang dalam keghairahan isteri. Ada juga wanita Daranya bertaut kembali walaupun telah melakukan persetubuhan. Maka kaitan Dara dan kesucian hanyalah adat dan

bukanlah merupakan syarat yang sebenar.

BENTUK BENTUK SELAPUT DARA


Selaput dara sebenarnya sukar untuk dikenal pasti oleh seorang lelaki apatah lagi yang belum berpengalaman kerana ia berada bukan betul-betul di pintu faraj tetapi agak sedikit ke dalam. Terdapat pelbagai bentuk selaput dara.


Ada yang seperti kelopak bunga, ada yang seperti cincin, ada yang berlubang dua, ada yang berlubang banyak dan malah ada wanita yang memang tidak ada dara sejak dilahirkan. Sekiranya dara telah terkoyak iaitu kerana jimak atau tercedera akibat terjatuh dan sebagainya, selaput dara itu masih ada tetapi tidak lagi utuh atau mungkin ia bertaut kembali.


Namun begitu jika seoarang wanita telah melahirkan anak maka selaput daranya akan hilang. Berikut adalah bentuk-bentuk selaput dara bagi menambah pengetahuan:






Persoalan mengenai selaput dara:


Assalamualaikum…
Saya ingin mengajukan pertanyaan mengenai selaput dara dan penetrasi. Saya seorang gadis dan masih belum berkahwin. Saya juga tidak pernah melakukan hubungan seks. Saya pernah memasukkan jari (jari hantu) sehingga habis ke dalam vagina kerana ingin tahu kedudukan dan keadaan selaput dara tetapi tidak ada apa-apa halangan atau selaput dara yang dapat saya rasa. Saya risau jika saya tidak lagi mempunyai dara atau secara tidak sengaja telah memecahkannya. Namun begitu tidak ada darah yang keluar apabila saya memasukkan jari. Saya juga tidak pernah mengalami sebarang pendarahan melainkan haid. Adakah saya tidak lagi mempunyai selaput dara?


Jawapan:
Secara ringkasnya, dalam istilah perubatan, selaput dara dikenali sebagai hymen. Selaput dara ini adalah satu lipatan selaput lendir yang menutupi pintu bibir vagina perempuan. Ia telah ada sejak bayi perempuan dilahirkan.Kedudukannya adalah di antara satu atau dua sentimeter (cm) dari bibir luar vagina dan bentuknya bulat mengikut bentuk liang vagina.Bagaimanapun, bukan semua wanita ada selaput dara pada vaginanya. Terdapat beberapa kajian yang mendapati ada bayi perempuan lahir tanpa selaput dara.Ramai lelaki menganggap seorang wanita tidak suci sekiranya tidak mengeluarkan darah ketika malam pertama. Anggapan ini sebenarnya kurang tepat. Perawan atau tidak seseorang gadis itu bukan hanya bergantung pada selaput dara.Tidak semestinya wanita yang tidak mengeluarkan darah ketika malam pertama sudah tercemar kerana selaput dara ini bukan hanya boleh pecah ketika melakukan persetubuhan tetapi juga disebabkan beberapa sebab lain seperti aktiviti lasak seperti bersukan dan sebagainya

Persoalan 2:saya telah membenarkan bf saya untuk memasukkan jarinya ke dalam vagina saya. dan selepas beberapa minit dia mengeluarkan jarinya terdapat kesan darah pada jarinya..kami telah putus hubungan dan saya amat menyesal atas apa yang berlaku dan telah bertaubat..soalan saya

1) saya tahu bahawa mungkin saya telah kehilangan dara, saya nak tahu sekiranya ada kemungkinan vagina saya akan berdarah lagi pada malam pertama perkahwinan saya?
2) adakah vagina saya akan masih ketat seperti saya masih dara?

Jawapan 2:

Perbuatan memasukkan jari ke dalam vagina berkemungkinan besar menyebabkan selaput dara atau hymen koyak. Ini kerana hymen adalah selaput nipis yang menyelaputi separuh dari pembukaan vagina. Ia adalah sebahagian daripada struktur yang dikenali sebagai vulva iatu kemaluan luar wanita (external genitalia).Tiada darah pada malam pertama bukanlah petanda hilang dara (kesucian), apatah lagi Syariah Islam tidak menyatakan sedemikian.

Terdapat banyak sebab mengapa seorang perempuan tidak berdarah. Terdapat beberapa peratus perempuan yang tidak berdarah langsung. Sesetengah perempuan berdarah sangat sedikit sehingga sukar dikenalpasti. Sebahagian wanita lain mungkin mengalami kemalangan minor semasa usia kecil atau terjatuh sehingga mengoyakkan hymen (selaput dara) dan menyebabkan dia tidak berdarah ketika dewasa, dan mereka tidak tahu yang kemalangan itu telah menyebabkan hal sedemikian.


Apatah lagi mengangkat objek berat, berlari, atau melompat boleh menyebabkan hymen koyak. Sebahagian perempuan pula terkoyak hymennya kerana sentuhan sendiri.Bagi sebahagian wanita pula, hymennya tidak koyak sehinggalah dia melahirkan anak.Kita mestilah mengetahui bahawa keteguhan iman dan kesucian adalah ciri-ciri penting bagi seorang wanita dan ianya tidak tertakluk sama ada hymen (selaput dara) itu wujud atau tidak.


ALLAH s.w.t. menyifatkan wanita beriman sebegini sebagaimana demikian;


“Maka wanita yang Soleh, ialah yang taat kepada ALLAH lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh kerana ALLAH telah memelihara (mereka)”


Persoalan 3:


salam….

sy ingin bertanya….sewaktu saya berumur 10 tahun saya pernah mengalami kemalangan terlangar tiang ketika bermain basikal dan berlaku hentakan pada kemaluan saya dan keluar sedikit darah saya ingin bertanya adakah selaput dara saya telah pecah…???dan apabila melakukan hubungan seks pada kali pertama adakah merasa sakit, ketat yang sama dan keluar darah seperti gadis yang belum pecah selaput dara…??

Jawapan 3:


Selaput dara anda mungkin telah koyak. Perlu diketahui selaput dara juga boleh koyak tanpa melakukan seks. Ada yang pecah dara kerana aktiviti lasak, terjatuh dan lain2.
malam pertama, anda akan tetap merasa sakit , ketat seperti gadis yang mempunyai dara jika anda belum pernah bersetubuh ataupun onani dengan memasukkan sesuatu ke dalam faraj.

Persoalan-persoalan lain:


saya ni kira aktif bsukan.. sy even pernah terjatuh and kmaluan saya tkena besi. tapi tiada darah, adakah saya ini masih dara atau tidak?
kalau onani tanpa memasukkan jari, hanya mengosok, adakah menjejaskan dara? saya pernah try.. ada sekali tu darah, tapi after sehari tu, period. adakah darah yang saya alami tu darah period or sebab selaput dara sudah koyak? and, betul ke kalau time selaput dara tu koyak, rasa dia tersangat la sakit?
thanks.. harap sudi membantu selesaikan masalah saya..

sye bdx 14 ta0n tpi sye sering melancap…sye mmpunyai nafsu yg kuat…kdng2 dlm klaz p0wn bleh stim..kebiasaannya dkat umah sye sering memasukkan jari hntu atau berus gigi lme…ade satu ari sye tngh lncp tbe2 sye nmpk ade drh kat brus gigi tu…sye wat b0do jewp sbb dh stim kan lyn jewp…sye tak0t kal0 dh kawen suami sye pkir mcm2…t0long la…:(


Saya baru berkahwin,pada malam pertama saya melakukan hubungan dengan isteri saya,amatlah susah memasukkan zakar saya,hinggalah 3,4 malam baru boleh,itupun amatlah susah dan ketat….tetapi saya telah berjaya memasukkan semua zakar saya ke dalam faraj isteri saya,tetapi tiada darah yang keluar hingalah hari ini,soalan saya,adakah saya telah berjaya memecahkan dara isteri saya,dan bolehkah isteri saya mengandung,air mani saya,saya lepaskan semua didalam faraj isteri saya,dan saya membiarkan isteri saya klimaks dahulu baru saya klimaks,dengan tujuan supaya air mani kami dapat bersama..diharap pihak tuan dapat menjawab soalan saya ini dengan tepat dan segera…tq.


salam…

saya masih remaja.. tapi akibat suke sgt mlayan msg2 blue.. saya mula melancap.. saya sering melakukan melancap dan boleh dikatakan tiap2 hari.. saya hanya mnggosok kemaluan saya sehingga berair.. tp tidak oernah memasukkan jari atau sebagainya.. malah, ketika melancap darah juga tidak keluar.. tapi saya takut, dengan perbuatan bodoh saya ini, saya akan kehilangan dara.. tolong saya…

Nasihat saya:kalau kita takut akan masa depan kita nanti jangan lah duk buat benda-benda mengarut dan bodoh.Sekarang mungkin seronok, bila dah kawhwin nanti takut jadi janda muda je sebab diceraikan sudah tiada dara.Jangan sudah terhantuk baru nak terngadah.Nauzubillah..-
yakboktam.com


Anda baru saja membaca artikel yang berkategori ilmu dengan judul Kenali Selaput Dara Lebih Mendalam. Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://www.puteraizman.com/2012/07/kenali-selaput-dara-lebih-mendalam.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: putera izman - Jumaat, 20 Julai 2012

2 komentar untuk "Kenali Selaput Dara Lebih Mendalam"

  1. Salam. Klu cth hari sblum nye sy beraktivti sukan. Ttpi darah yg kluar adlah pd hari slpsnya.. Adkah itu dkira dara ? Atau itu dkira darah lain ? Sbb ia bkn haid.. Mhon perjelas. Trimass..

    BalasPadam
  2. bodoh nyer wanita yg memberi kesuciannyekpd lelaki selain suami die yg sah

    BalasPadam

Post Terbaru